Detta handlar boken om: Vi går en promenad i naturreservatet på Rörö. 58 växter presenteras med bild och vetenskapligt namn. Men fokus ligger inte på fakta utan upplevelsen av naturen. Känslan! Den där energin som naturen så generöst delar med sig av. Bara vi är öppna för att ta emot den. Medveten närvaro är en bristvara i vårt moderna samhälle. Naturen kan hjälpa oss att hitta inre ro.


tisdag 16 juli 2013

Nordöslöjd Rörö sommaren 2013

Så här blev mitt bord

Oj, så fort helgen gick!

Under våren har vi planerat inför Nordöslöjd. Vem skulle göra vad och vilka skulle vara med? Min bok Naturens gåvor ville jag absolut ha klar. Därför var "innan sommaren" deadline. Det höll.

Under Nordöslöjddagarna samlas ett antal hantverkare från Nordöarna (Rörö, Hyppeln och Källö-Knippla) tillsammans med gästutställare. Försäljningen är i Fiskargården på Rörö.

För min del var detta tredje sommaren med Nordöslöjd. Jämfört med första året så tycker jag att jag har lärt mig massor när det gäller att ställa ut böckerna så det blir synligt och snyggt. Det är en konst. Jag provdukade på köksbordet hemma innan jag gick ner till Fiskargården. Men borden var olika stora så jag kunde inte ställa ut som jag tänkt. Det gjorde inget. Det blev rätt bra i alla fall.


Det kom många besökare under dagarna vi hade öppet: fredag, lördag och söndag. Några kände jag. Några kände jag igen. Väldigt många ansikten var helt nya för mig.

Man kan aldrig förutse hur det ska gå vid en försäljning. Det är min erfarenhet. Det blir ofta helt annorlunda.

Flera Röröbor köpte. Några hade läst mina tidigare böcker och gick med bestämda steg fram till mitt bord för att köpa min nya bok. Det gör mig glad. Ett gott betyg. En "trogen kund" gav mig dricks. Hihi! Tack! En kvinna 90+ sneglade på mitt bord. Hon tog bestämt ett ex av Naturens gåvor under armen och gick till kassan. Det visade sig att hon är Rörös äldsta invånare. "Nu tar jag boken och sticker", skojade hon. (Men hon betalade allt. Sedan satt hon länge på en stol och fick trevliga pratstunder med personer hon kände.)

Jag trodde nog att det skulle vara fler åretruntboende som skulle vara intresserade av min bok. Boken handlar om Rörö och dess naturreservat. Här finns 58 växter beskrivna med text och bild. Boken finns i begränsad upplaga (100 st). En liknande bok har inte funnits tidigare. Med tanke på hur galet dyrt det är att trycka och hur lång tid det tar att skriva (= ett ekonomiskt olönsamt projekt) så kommer kanske ingen annan att ge sig på det senare heller.   

Många fina handarbeten: stickat, virkat, sytt och goda bakverk.

Många av dem som köpte var sommarboende. Många var tillfälliga båt- eller badgäster. Flera hade aldrig förut varit på Rörö. Det bara råkade vara här denna dag och råkade gå in i Fiskargården.

Jag tar det som ett gott betyg för min bok Naturens gåvor att personer som inte känner till vare sig mig eller min bok spontanköper boken för 275 kr. Då har de verkligen tyckt att den är fin och värdefull. Det gör mig så glad. För jag har lagt lite av min själ i boken.

Naturen har gett mig så mycket. Helt gratis. Jag ville ge något tillbaka. Det var därför jag skrev Naturens gåvor. För att ge mitt bidrag till att sprida budskapet om hur fantastisk naturen är och hur viktigt det är att vi är rädda om den.

Akvareller, smycken, sjalar, betong och trä. På Nordöslöjd finns mycket!
En enda person tyckte att boken var dyr. Jag förklarade att det ÄR dyrt att trycka en bok med hård pärm och färgsidor i Sverige i liten upplaga. Priset för boken motsvarar mina kostnader. Han muttrade lite men köpte boken. Tack!

Vanliga frågor från besökare:
"Är boken om Rörö???"
"Har DU skrivit den???"
"Har du tagit alla foton SJÄLV???"
"Är du fotograf???"
Jag inser att jag måste bli mycket tydligare i min marknadsföring!

Jag har haft riktigt roligt under denna helg. Trevliga utställarkollegor, givande samtal med besökare och flera böcker sålda. Jätteroligt!

Att skriva är lätt. Att ta foton är lätt. Att samarbeta med ett tryckeri för att få till en fin bok är jättekul. Att marknadsföra är jättesvårt. Så tycker jag. Men jag lär mig...

Önskar er alla en fin fortsättning på sommaren.
/Lena


2 kommentarer:

  1. Roligt att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag kan förstå att folk tycker att 275 kronor för en bok är dyrt om de bara är vana vid att se böcker som stapelvaror på Ica Maxi och Coop Forum. Men 275 kronor för en helt unik bok om just Rörö är ingenting, det är nog vad en middag kostar för en av sommargästerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Kristina. Du har ju mer erfarenhet av det här med bokförsäljning. Inte lätt. Men kul. Och man lär sig hela tiden. :)

      Radera