Detta handlar boken om: Vi går en promenad i naturreservatet på Rörö. 58 växter presenteras med bild och vetenskapligt namn. Men fokus ligger inte på fakta utan upplevelsen av naturen. Känslan! Den där energin som naturen så generöst delar med sig av. Bara vi är öppna för att ta emot den. Medveten närvaro är en bristvara i vårt moderna samhälle. Naturen kan hjälpa oss att hitta inre ro.


torsdag 3 januari 2013

Känslan



Nu har jag fått huvudbry. Tryckeriet har gjort om layouten så att det ser mycket proffsigt ut. Men priset för det proffsiga är bokens känsla. Jag har tänkt bilderbok och sagobok för vuxna. Det är förstås inte så proffsigt. Det är kanske en glad amatörs idé. Men ändå...

Som tur är så har min testläsare konstaterat samma sak. Och blivit tveksam. Annars hade jag trott att det bara var jag som har svårt för att se mitt alster förvandlas till något som inte 100% är mitt.

Det här var svårare än jag trodde.

Egentligen vill jag ha full kontroll över allt. Egentligen skulle jag vilja ha kunskap och mjukvara så att jag kan göra layout själv. Eller sitta i knät på den som gör det.

Jag tänker på de som får sin bok utgiven på ett förlag. Vilken lycka! Men samtidigt så har man ju sålt sin text och sina bilder. Förlaget kan göra vad som helst. Med motiveringen att det säljer. Oj! Det måste ju kännas lite som att man har sålt sin själ om författare och förlag inte kan komma överens.

Så nu försöker jag övertyga mig själv om det förträffliga i att jag inte "lyckats" sälja in min bok till förlag. Lycko mig! Jag har makten och kontrollen kvar.

Men som sagt, resultatet ska ju bli bra. Just nu känns allt som ett gungfly på något sätt. Lite läskigt.

Må gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar